印刷用

授業資料ナビゲータ(PathFinder) 教養展開科目(国際コア)
平成30年度(2018) 授業コード:G15N84101
グローバル・プロジェクト・ワークB(JS)
金4,5 GAITANIDIS IOANNIS先生

キーワード: 日本文化についての発表 プレゼンテーションスキル

  ←実際に利用した資料にはチェックをしましょう。
★のついている図書は、授業開始から1年間は本館N棟2階授業資料ナビコーナ ーに配架します。
図書  本には、テーマに関する内容がまとめられています。授業のテーマをつかむにはまずはここから始めましょう。

From white to yellow : the Japanese in European racial thought, 1300-1735 / Rotem Kowner McGill-Queen's University Press c2014 McGill-Queen's studies in the history of ideas:63
→ 「人種」という概念がまだ存在しなかった時代(14世紀~18世紀)、ヨーロッパの探検家が「日本人」をどのようにみていたかを分析する本。初めて英訳された当時の日記・旅行記を含むこの本は、本授業で扱うトピックの歴史的背景を提供してくれる。
【本館K棟3階A 210.4/FRO】
Regionalizing culture : the political economy of Japanese popular culture in Asia / Nissim Kadosh Otmazgin University of Hawaiʿi Press c2013
→ アジアにおける日本文化のグローバル化を扱う参考書。特にビジネス側からの視点を紹介し、アジアで「日本文化」がどのように「作られている」かを分析する。
【本館K棟3階A 361.5/REG】
Inventing the way of the samurai : nationalism, internationalism, and bushidō in modern Japan / Oleg Benesch Oxford University Press 2014 The past & present book series
→ 日本文化の本質の一つと思われがちな「武士道」だが、実際はそんなに「本質的」ではなかった。本書の著者は、「武士道」というイデオロギーは19世紀末に新しく作られたアイディアだと分析し、近代化による「日本文化」の構築過程を語る。日本文化に関する固定観念を打ち砕いてくれる貴重な資料だ。
【本館L棟2階A 156/INV】
Presentation zen : simple ideas on presentation design and delivery / Garr Reynolds 2nd ed., revised & updated New Riders c2012
→ プレゼンにおける効果的な構成や語りについてわかりやすくまとめてある本。特に、ビジュアル(スライドデザイン)の使い方は役に立つはず。
★【本館K棟3階A 336.4/PRE】
How to deliver a TED talk : secrets of the world's most inspiring presentations / Jeremey Donovan Revised and expanded new edition McGraw-Hill education c2014
→ 世界中で有名な「TED」シリーズにように、効果的なプレゼンをするための基礎的要素を簡単にまとめた単行本。学術的というよりは、プレゼンをする際のインスピレーションやリマインダーとして活用するのといい。
★【本館K棟3階A 336.4/HOW】
TEDトーク : 世界最高のプレゼン術 / ジェレミー・ドノバン [著] ; 中西真雄美訳 新潮社 2013
→ 上記のTEDトークに関する本の和訳。
★【本館K棟1階集密A 809.2/TED】★【本館N棟3階ブックツリー留学 809.2/TED】
The ultimate Prezi course / by Said Arar [CreateSpace] c2015
→ Preziという発表者ツールの入門書。
★【本館L棟3階A 548.963/ULT】
Preziで始めるズーミングプレゼンテーション / 筏井哲治, 高橋佳祐著 第2版 日経BP社 
→ Preziという発表者ツールの入門書。
★【本館L棟3階A 548.963/PRE】


ジャパニーズスタディーズ共通資料  「ジャパニーズ・スタディーズ」は「日本」という事例を通して、「世界」を学ぶ、また「世界」を通して「日本」を学ぶという目的を持った科目である。以下は国際教育センターがジャパニーズ・スタディーズを履修する皆さんに薦める本のリストです。 The aim of courses categorized under the rubric "Japanese Studies" is to teach about the world, using Japan as a case-study, and vice-versa. The following list of recommended readings was compiled by the Center for International Research and Education for students who plan to attend Japanese Studies courses.

A modern history of Japan : from Tokugawa times to the present / Andrew Gordon 3rd ed Oxford University Press c2014
→ ジャパニーズスタディーズの科目の目的にふさわしい歴史の本である。それは1)現代日本の文化・社会を理解するにはこの400年ぐらいに起きた出来事を理解することが大前提であること、2)ゴールドンは現代化によって生じた変化は他の国と同様に、日本にもみられるというスタンスを守っていることにある。Already in its third edition, Gordon's monograph has become a classic textbook used in many universities around the world. The book offers also the advantage of holding the argument that the changes brought upon Japan by the process of modernization are not that different from those which have occurred in other countries.
★【本館K棟3階A 210.6/MOD】
Critical issues in contemporary Japan / edited by Jeff Kingston Routledge 2014
→ 現代日本が抱えている問題とは何か、そしてそれを学術的にどのように説明できるかというテーマは本科目群の最も重要な目的である。この本では次の社会問題が解説されている:高齢化社会、雇用制度の変動、性差別、移民制度、市民社会、農村社会、3.11以降の日本、国際化、日中関係、など。How are we to understand and analyze from an academic perspective the issues that contemporary Japan is facing today? This book focuses on several topics such as the rapidly aging society, the changing employment system, gender discrimination, immigration, civil society, rural Japan, post-3.11 Japan, internationalization, Sino-Japanese relations, etc.
★【本館K棟3階A 302.1/CRI】
Japan since 1945 : from postwar to post-bubble / edited by Christopher Gerteis and Timothy S. George Bloomsbury 2013
→ 戦後日本の歴史を新しい視点からみたいなら、この本を読むべきであろう。戦後日本に起きた社会・文化・政治的な変化がこの本では新しく解説されている:「故郷」のイメージの変動、第二次世界大戦の遺物・レガシー、日本の後期資本主義的国策、「外国」と「日本」の理想的なイメージとその現代歴史的な影響。This book looks at the social, cultural and political changes that have occurred in Japan in the last 60 years, by providing case-studies from frequently discussed topics such as the changing image of "furusato", the legacies of WWII, the late capitalist policies of Japan, and the historical impact of postwar imaginations of "Japan" and "the foreign."
★【本館K棟3階A 210.76/JAP】
Re-inventing Japan : time, space, nation / Tessa Morris-Suzuki M.E. Sharpe c1998 Japan in the modern world
→ In today's "liquid", globalized society, it makes more sense to ask "how Japanese define Japan?" than to still ponder on "what Japan is?" This classic book of Japanese Studies analyses the way Japanese people have defined, over the modern period, such fundamental concepts as "nation," "Japan," "nature," "culture," "race," "gender," "civilization," "globalization," and "citizenship."
★【本館K棟3階A 210.04/REI】
日本を再発明する : 時間、空間、ネーション / テッサ・モーリス=スズキ著 ; 伊藤茂訳 以文社 2014
→ 「日本とは何か」という質問に答えるよりも、「日本人が日本をどのように定義してきたのか」という課題について考えたほうが流動的である現代世界に如何に有意義であろうか。日本学の古典ともいえるこの本は、次の概念に対しての日本人の考えを分析している:「国家」、「日本」、「自然」、「文化」、「人種」、「ジェンダー」、「文明」、「グローバル化」、「市民性」。
★【本館L棟2階 G15N87101】
Mirror of modernity : invented traditions of modern Japan / edited by Stephen Vlastos University of California Press c1998 Twentieth-century Japan : the emergence of a world power:9
→ 伝統は、それを「伝統」と呼ぶ人々によって構成されているものである。本書が「日本の独特のマネジメント」から「国技としての相撲」まで、いくつかの事例を通して、日本の伝統文化と呼ばれるものは現代化によって大きく作られたものであると議論する。Traditions are made by those who call them "traditions." This book employs a series of case-studies, from the so-called Japanese-style management to the national sport of sumo, to argue that much of what is today called Japanese traditional culture has been constructed during the process of modernization of the country.
★【本館K棟3階A 302.1/MIR】
Social research methods / Alan Bryman 4th ed Oxford University Press c2012
→ 研究方法論の教科書として、世界中の大学で使われている有名な本である。国際教育センターの教員も、学生時代にこの本を使って研究方法を学んだこともある。Bryman's book is one of the most widely used textbooks for research methods. Even some of the staff at the Center for International Research and Education were taught through this book during their years as graduate students.
★【本館K棟3階大型A 301.6/SOC】
The student's guide to research ethics / Paul Oliver 2nd ed McGraw-Hill/Open University Press c2010 Open UP study skills
→ To write a report or a presentation, it is always necessary to gather primary and secondary data. Yet, in the process of gathering data, the student/researcher needs to be constantly aware of the ethical issues involved. This book, which is accessible to students from all backgrounds and years of study, examines the topic of research ethics and should be of interest not only to attendants of Japanese Studies courses, but to every students of Chiba University too.
★【本館K棟1階集密A 407/STU】★【本館N棟3階ブックツリー留学 407/STU】
論理のスキルアップ : 実践クリティカル・リーズニング入門 / アン・トムソン著 ; 斎藤浩文, 小口裕史訳 春秋社 2008
→ プレゼンやレポートを準備するときは、一次・二次データを集める必要がある。だが、まずそのデータ収集の際には、倫理上の問題が起こる可能性が高いということを把握しないといけないのが現状である。本書は初心レベルからプロのレベルまでの研究者に研究倫理を示してくれるので、ジャパニーズ・スタディーズの科目のためだけではなく、どんな科目においても読むべき教科書である。
★【本館K棟2階 116.1/RON】


授業資料ナビゲータ(PathFinder)入口 (http://alc.chiba-u.jp/pathfinder/)
作成:千葉大学附属図書館